نقد قایق اژدها در شبکه مستند سیما
شاهین شجری کهن در نقد قایق اژدها به نکته هایی متذکر شد او نریشن ،تدوین، کارگردانی و همچنین موسیقی قایق اژدها را موفق دانست اینگونه نقد کرد.
نریشن
از ویژگیهای مهم فیلم قایق اژدها بالانس عاطفی وحسی که در طول فیلم موج بر میدارد و تغیراتی را در احساسات مخاطبان ایجاد میکند.میزان موفقیت فیلم ساز در اینکه بتواند لحن حماسی نیمه اول با لحن تراژیک پایانی تلفیق کند وبه یک نوع توازن ویک نوع یک دستی برسد یکی از عواملی است که تعیین می کند چقدر مخاطب می تواند این فیلم را دوست داشته باشد و چقدر می تواند در غیر این صورت ازکنار آن عبور کند.استفاده درست از صدا و موسیقی و سایه و سایر تکنیک ها نیزدر فیلم وجود دارد.
درباره کارگردان قایق اژدها
فیلم ساز و گروهی که این تصاویر را در مکان های مختلف سر هم کردند و تصویربرداری کردند و انسجام دادند حوزه ای را که در آن مستند می سازند به خوبی می شناسند.در کنار ایده خوب و امکان های مناسب برای دستیابی به فرم اجرایی متناسب با ایده این مهم است که ما زوایای موضوعی که می خواهیم در مورد آن فیلم بسازیم به خوبی آگاهی داشته باشیم وبشناسیم. گاهی این آشنایی به صورت انتخاب سوژه در نزدیکی است مثل پدر بزرگ یا مسجد محله یا آبشار شهرمان و گاهی این تحلیل و آشنایی یه مقدار حرفه ای تر و تخصصی تر میشود مثل ورزش . قایق اژدها از از دسته دوم است.
این فیلم فیلمی است که کسی که پشت دوربین قرار دارد و ایضاُ کسی که پشت میز تدوین قرار دارد حوزه ای که در آن فیلم می سازد به خوبی می شناسند، این کمک کرده که بعد وسیع تر در یک چشم اندار کلی و جامع نسبت به ساختار نهایی اثر داشته باشند،به همین دلیل موفق می شوند که یک موج احساسی ایجاد کنند که این موج متغیر است.
با توجه به اینکه این فیلم در چند جا بر می گردد به خودش، فرازهای عاطفی آن در یک چهارم دوم فراز عاطفی است که در پایان نیز با همین لحن تراژیک مواجه می شویم.
نکته دیگر نزدیک شدن به سوژه
این نزدیکی تابعی از آشنایی فیلم ساز و گروهش با محیط ،سوژه و حوزه ای که در آن کار می کند دارد.افرادی که در برابر دوربین فیلم ساز قرار دارند و کسانی که در حاشیه هستند و دوربین نظاره غیر مستقیم و گوشه چشمی به آنها میکند با دوربین مانوس هستند و کناره گیری نمی کنند.لحظه از خلوت شخصی آنها و شخصی ترین عواطف و احساسات آنها را در صحنه تلوزیون می بینینم که به سادگی به دست نمی آید و این امکان را دارد که در یک فیلم دیگر برای فیلم سازی که دارد وارد یک حوزه نا آشنا می شود یک مقدار مانع و حجاب وجود داشته باشد این اون چیزی که افراد و شخصیت هایی که انتخاب شدند و در مقابل دوربین هستند بروز می دهند و آن چیزی که واقعا هستند و این فاصله در فیلمی که دیدیم به حداقل رسیده و جزو امتیاز های فیلم است.
پایان
:: برچسبها:
نقد ,
مستندسیما ,
قایق اژدها ,
طنین احمدی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0